Sisältömarkkinointia ja hakukoneoptimointia

Viime vuonna tein ammatillisen ratkaisun, jota olin pohtinut pitkään: opintojeni rinnalla päätin ryhtyä itsenäiseksi ammatinharjoittajaksi.

Ajatus oli itänyt pitkään. Tuumasta toimeen ryhtyminen kesti jonkin aikaa, sillä halusin rekisteröidä itselleni toiminimen johon olisin tyytyväinen. Se ei ollut aivan yksinkertaista, sillä lukuisat ensiksi mieleen nousseet nimet oli jo rekisteröity. Lopulta päädyin nimeen Apusana, minkä jälkeen asiat alkoivat edetä vauhdilla.

Apusana auttaa yrityksiä löytämään lisää asiakkaita. Internetin maailmassa tähän tarvitaan

  • sisältömarkkinointia ja
  • hakukoneoptimointia.

Sisältömarkkinointi tarkoittaa  asiakkaita kiinnostavan sisällön jakamista  verkossa ilmaiseksi. Ihmiset etsivät verkosta viihdettä, keskusteluita ja ratkaisuja ongelmiinsa.

Markkinoinnin kannalta näistä viimeinen vaihtoehto on kiinnostavin — sisältömarkkinointi tarjoaa ihmisille ratkaisuja näiden polttaviin ongelmiin. Samalla se rakentaa yritykselle uskottavuutta ja saa ihmiset luottamaan yrityksen tarjoamiin maksullisiin ratkaisuihin.

Näin sisältömarkkinointi muuttaa ilmaiseksi jaetun informaation kilpailueduksi. Lopulta kilpailuetu muuttuu asiakkaiksi, liikevaihdoksi ja tulokseksi.

Sen vuoksi sisältömarkkinointi kannattaa.

Hakukoneoptimointi täydentää sisältömarkkinointia — laadukkaastakaan sisällöstä ei ole yritykselle iloa, jos potentiaaliset asiakkaat eivät löydä yrityksen sivuille. Sen vuoksi kannattaa huolehtia siitä, että yrityksen verkkosivut löytyvät Googlella. Mikäli hakukoneet eivät tuo verkkosivuille kävijöitä, ei sivustosta ole yritykselle hyötyä.

Toisinaan sivuston löydettävyyttä on helppo parantaa teknisillä muutoksilla. Toisinaan tarvitaan teknisten muutoksen lisäksi uutta sisältöä, joka vastaa aikaisempaa paremmin  hakutottumuksia. Sen vuoksi  sisällöntuotannon, sisältömarkkinoinnin ja hakukoneoptimoinnin näkökulmat kannattaa ottaa aina huomioon.

Monen yrityksen verkkosivut ovat teknisesti varsin laadukkaita. Yritykset käyttävät nykyään moderneja sisällönhallintajärjestelmiä, tekniikka pelaa ja visuaalinen ilme on ammattimaisesti toteutettu. Silloin kannattaa varmasti panostaa myös laadukkaaseen sisältöön.

Mainokset